top of page
55713700a71d198a55d9bbf0e66a1980.jpeg

HOE DIGITAL OCEAN VIA EEN DUALE BELONING DE REFERRAL PARTICIPATIE OP 43% BRACHT.

En zo referral + purpose koppelt

DigitalOcean realiseerde dat traditionele referralprogramma’s onvoldoende resoneren in een talentenmarkt waarin medewerkers niet alleen kijken naar wat zij krijgen, maar ook naar wat zij kunnen bijdragen. Door via-via werving te koppelen aan maatschappelijke impact. De combinatie van een persoonlijke bonus én een donatie aan een goed doel wist DigitalOcean de deelname aan het referralprogramma op maar liefst 43 % te brengen.
 

De uitdaging

Als snelgroeiende cloud-infrastructuur-speler hecht DigitalOcean sterk aan medewerkerservaring én aan community-gevoel. Tegelijkertijd bleek het bestaande referralprogramma weinig onderscheidend: wel een bonus, maar geen verbinding met de purpose of de maatschappelijke drijfveer van medewerkers. Het risico: een referralprogramma dat intern als “nog een extra taak” werd gezien, niet als onderdeel van de ambassadeurscultuur.


De aanpak:

In mei 2017 lanceerde DigitalOcean in samenwerking met Bright Funds een nieuw referral-onderdeel:

Voor elke succesvolle referral krijgt de verwijzende medewerker een cash bonus van US $ 3.500. 

Tegelijkertijd wordt namens de medewerker een donatie van US $ 1.500 gedaan aan een goed doel naar keuze. 

Daarnaast kan de medewerker zelf extra doneren; DigitalOcean matcht deze extra donatie. Voor donaties van US $ 500 of meer ontvangt de medewerker automatisch een ticket voor de jaarlijkse Golden Ticket-raffle (met grote prijs: all-expenses-paid trip). Erkenning vindt direct plaats: verwijzingen worden benoemd tijdens all-hands meetings, in nieuwsbrieven, dus niet pas achteraf. De beloning is dus duaal: namelijk persoonlijk (bonus) én maatschappelijk (donatie). Een slimme combinatie die zowel intrinsieke als extrinsieke motivatie aanspreekt.

Waarom dit werkt

Deze combinatie creëert meerdere activatie-effecten:

  1. Medewerker voelt zich erkend en beloond (extrinsiek)

  2. Medewerker voelt dat hij/zij iets goeds doet: impact hebben (intrinsiek)

  3. Donatie-matching en kans op extra prijs (raffle) versterken het “spel”-element en het ambassadeursgevoel

  4. Real-time erkenning versterkt de boodschap: “jouw netwerk telt en jouw bijdrage wordt gezien”


Onze visie

  • Het koppelen van referral verantwoordelijkheid aan maatschappelijke betekenis maakt “de ambassadeur” automatisch sterker.

  • Beloning is niet louter transactie-gericht, maar draagt bij aan purpose, dat maakt intern activeren makkelijker en authentieker.

  • Door erkenning direct te geven én het beloningsmoment te koppelen aan maatschappelijke impact, wordt referral onderdeel van de cultuur, niet alleen van de belonings-flow.

Wil je regelmatig nog meer referral programma voorbeelden ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 6x per jaar inspirerende voorbeelden hoe andere organisaties succesvol via-via werving inzetten. Link naar de nieuwsbrief vind je in de comments.

Of doe de gratis Referral Quickscan en kom er in 5 minuten achter waar jouw kansen liggen voor via-via werving:

🔗 Ik wil starten met via-via werving: https://lnkd.in/eaZkHxSe

🔗 Ik wil mijn referralprogramma verbeteren: https://lnkd.in/eMrs5FwP

bottom of page